Twinkle Brothers & Trebunie Tutki (Wlk. Brytania / Jamajka / Polska)

Idea połączenia jamajskiej i polskiej kultury zmieniła nasze postrzeganie rodzimej muzyki etnicznej i znacząco przyczyniła się do popularyzacji reggae nad Wisłą. Nowa muzyczna wizja stała się również światowym fenomenem world music.

Twinkle Brothers powstali w 1962 roku na Jamajce i dziś stanowią kanon roots reggae. Bracia Norman i Ralston Grantowie byli laureatami lokalnych konkursów muzyki pop i mento, a w 1968 roku zdobyli laury jako najlepsza grupa wokalna na wyspie. Powtórzyli ten sukces rok później z dodatkową nagrodą dla Normana jako solisty. W 1975 roku wydali album „Rasta Pon Top”. Wkrótce londyńskie wydawnictwo Virgin Records rozpoczęło edycję ich płyt w Europie i poza nią. Albumy „Love”, „Praise Jah”, „Countrymen” stały się bestsellerami reggae. Norman Grant zdecydował się spróbować swych sił jako producent i wydawca w Twinkle Music, wydając w Wielkiej Brytanii największy hit Twinkle Brothers „Me No You – You No Me” (1981). W styczniu 1982 roku Twinkle Brothers na płycie „Underground” wyśpiewali utwór „Battlefield”, a na jej okładce widniało hasło „Solidarność”. W 1988 roku po raz pierwszy przyjechali do Polski, by wziąć udział w festiwalu Róbrege i od tej pory wielokrotnie powracali. W 1991 roku nagrali sesję z kapelą góralską Trebunie Tutki. Kilku miksów dokonał słynny producent Adrian Sherwood. Album „Higher Heights” wydany został w Wielkiej Brytanii w 1992 roku, a rok później na kasecie w Polsce przez Kamahuk. Niezwykłe zainteresowanie płytą pozwoliło wydać kolejne owoce współpracy pomiędzy Jamajczykami a Góralami: „Comeback Twinkle 2 Trebunia Family”, „Our Twinkle Home”, „W Sherwood”, „Songs of Glory/Pieśni Chwały” oraz wersje dubowe pierwszych wspólnych nagrań. Albumy z serii doczekały się tytułów „Płyta Miesiąca” w Wielkiej Brytanii, „Wydarzenie Targów Muzycznych WOMEX” w Berlinie, czy trzeciej pozycji w notowaniu „Płyta 10-lecia” World Charts Europe EBU. Do tej chwili Twinkle Brothers mają na swoim koncie około 60 albumów i niezliczoną liczbę singli. Występowali na całym świecie.

Trebunie-Tutki to muzykująca od pokoleń rodzina z Białego Dunajca, która przeszła ewolucję od kapeli góralskiej po zespół koncertujący na największych festiwalach world music w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Umiłowanie tradycji i wierność góralszczyźnie nie ogranicza twórczości zespołu, który współpracował nie tylko z Jamajczykami, ale również z muzykami z Gruzji, Voo Voo czy Tymonem Tymańskim. Tworzą nową muzykę góralską, rozwijając i wzbogacając rdzenną tradycję o nowe melodie, współczesne teksty i awangardowe aranżacje.

„Twinkle Inna Polish Stylee” to pochwała radości życia, miłości, prawdy, tradycji i wiary. Ponad uprzedzeniami i podziałami, z optymistycznym przesłaniem gorących rytmów jamajskich i krzepiącej góralskiej nuty.

 

Afro Celt Sound System (Wielka Brytania)
Jeden z czołowych zespołów world music na świecie! Dwie nominacje do Grammy, półtora miliona sprzedanych płyt, praca z Peterem Gabrielem, Sinead O’Connor i Robertem Plantem, muzyka w filmach Martina Scorsese czy Pedro Almodovara mówią same za siebie.
Kiedy Afro Celt Sound System pojawił się na scenie muzycznej w 1995 roku, ich siła oddziaływania była zdumiewająca. Oto zespół, który jak żaden inny wcześniej połączył zachodnioafrykańskie brzmienia, tradycyjną muzykę irlandzką i nowoczesne taneczne rytmy.
Inspiracją do powstania projektu była współpraca Simona Emmersona, brytyjskiego producenta i gitarzysty z gwiazdą muzyki afro-pop, zespołem Baaba Maal. W 1996 roku doprowadził on do spotkania członków zespołu z tradycyjnymi irlandzkimi muzykami, aby się przekonać, jaką muzykę stworzyłyby obie grupy. Wprowadził też do tego miksu taneczne elektroniczne rytmy. Muzycy w ciągu tygodnia nagrali swój pierwszy album „Volume 1: Sound Magic” w studiu Petera Gabriela. Większość ich albumów ukazała się w kultowej dla fanów etnicznych brzmień wytwórni Real World Records, a zespół regularnie występuje na organizowanych przez Gabriela w różnych częściach świata festiwalach WOMAD.
Afro Celt Sound System pozostaje wyzywający, enigmatyczny i niekwalifikowalny: „Likwidujemy kategorie world music, rocka i czarnej muzyki. Pozostawiamy otwarte drzwi do komunikowania się ze sobą nawzajem.” Gdy do swej muzyki dodawali nowe akcenty: indyjską bhangrę, wpływy arabskie, dub reggae i wiele innych, zawsze robili to w sposób, który tylko wzmacniał ich brzmienie i podkreślał otwartość.
W 2016 roku, z okazji 20-lecia swego istnienia zespół wydał płytę „The Source”. Dwa lata później – „Flight”, ósmy album studyjny, poświęcony tematowi migracji i uchodźców oraz ochrony środowiska, nominowany do płyty roku przez prestiżowy magazyn world music „Songlines”. Do współpracy przy płycie zaprosił trzy kolektywy muzyczne: Amani Choir (jego dyrektor muzyczny Emmanuela Yogolelo pochodzi z Demokratycznej Republiki Konga i ma status uchodźcy); Stone Flowers (wspierany przez Music Action International, organizację charytatywną, pomagającą poprzez muzykę zmieniać życie ludzi dotkniętych konfliktami zbrojnymi) oraz chór African Gospel Singers z Johannesburga.