W 2015 r. fotograf Algirdas Bakas odwiedził obwód kaliningradzki, który zaczyna się tylko 24 kilometry od jego rodzinnego Jurborka. Te ziemie, rozciągające się pomiędzy Litwą a Polską, przeszły transformację od pełnego pruskiego splendoru Königsberga do najbardziej zmilitaryzowanej części Związku Radzieckiego.

W Kaliningradzie mieszanie się Wschodu z Zachodem widać nie tylko w przestrzeni publicznej, ale też w twarzach ludzi, których Bakas spotkał podczas swojej podróży. Ironicznie, mieszkańcy cenią wszystko, co zachodnie, nawet jeżeli są to nieautentyczne renowacje budynków, ubrania z sieciówek czy selfie. Z drugiej strony sowieckie dziedzictwo, ciekawe dla turystów z Zachodu, jest doceniane tak samo silnie jak zachodnie nowinki. Tym samym nostalgia po Zachodzie miesza się z ostalgią po Wschodzie.

Cykl „Kaliningrad” to antropologiczne i socjologiczne badania nad sowieckim dziedzictwem, które odkrywają zarówno fasadę jak i peryferia Kaliningradu.

Algirdas Bakas (1984) – w 2004 r. rozpoczął pracę jako fotograf w dzienniku „Lietuvos Rytos”, później był freelancerem w Londynie. Od 2011 do 2016 r. mieszkał w Szanghaju. Jego zdjęcia ukazywały się m.in. w „Financial Times”, „NY Times” czy „Vogue”.

Jego prace pokazywano na indywidualnych wystawach w wileńskiej galerii Pakrante (2016), biennale Plunge (2018) czy Shanghai Op-Ed (2018).

Obecnie mieszka i pracuje w Nowych Święcianach.

wytyczne dla wydarzeń organizowanych przez Białostocki Ośrodek Kultury (BOK) podczas Festiwalu Wschód Kultury / Inny Wymiar